جهانگردی یکی از مشاغلی که بسیاری از مردم در سراسر دنیا به مشغول هستند. به کسانی که این کار را انجام می دهند، گردشگر و جهانگرد می گویند .جهانگردى واژه‌ اى است به زبان پارسی به معنی “جهان‌ گردنده و آنکه در نقاط عالم بسیار سفر می کند”. جهانگردى معادل سیاحت (عربی) و توریسم (فرانسه) است.
سیاحت در عربى به معناى زیاد سفر کردن است و سیاح یا معادل پارسی آن، جهانگرد، کسى است که زیاد سفر مى‌کند. اما در زبان رایج پارسی ، از نظر کمّی، تفاوتى میان جهانگردى و مسافرت یا سفر وجود دارد. یعنى اغلب پارسی زبانان جهانگردى را مترادف با زیاد سفر کردن مى‌دانند، در حالى که واژه‌ سفر و مسافرت به سفرهاى کوتاه‌ مدت دور یا نزدیک نیز مربوط مى‌شود.
هم‌ اکنون، با وجود اینکه در زبان پارسی گفتارى و نوشتارى استفاده از واژه‌هاى جهانگردى و جهانگرد به جاى سفر و مسافرت و مسافر مرسوم است، به کار بردن واژه‌هاى مزبور در گفتگوى میان مردم چندان نیست و بیشتر مردم ترجیح مى‌دهند واژه‌ هاى مسافرت، سفر و مسافر را به کار برند.
نوشیجان گشت در حوزه جهانگردی فعال است؟
در نوشیجان گشت یکی از موضوعاتی که به صورت تخصصی کار میشود ، جهانگردی است که روزانه در حال بروزرسانی اطلاعات دانش جهانگردی هلدینگ میباشد. همین امر باعث شده که هلدینگ نوشیجان گشت تور های زیادی در جهانگردی برگزار کند.

جهانگرد کیست؟
توریست به کسی گفته می شود که جدای از کنجکاوی به قصد تفنن و تفریح سفر می کند. در جایی دیگر به کسی که برای شادی مسافرت می کند ، توریست گفته شده است . توریست ، فردی است که بیش از یک روز و کمتر از یک سال در محلی غیر از زیستگاه دائمی خود بماند .
توریست کسی است که با نیت کار ، تفریح و یا لذت بردن از محیط پیرامون از محل زندگی دائم خود دور شده و برای مدتی که می تواند بین یک روز تا یک سال باشد در محل دیگری بماند.
بر اساس تعریف بین المللی « توریست کسی است که به منظور تفریح ، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه ، تجارت و ورزش و یا زیارت ، به کشور دیگری سفر کند ،به شرط اینکه مدت اقامت او از ۲۴ ساعت کمتر و از ۶ ماه بیشتر نباشد و در فاصله ای کمتر از ۷۰ کیلومتر انجام نگیرد.
گردشگر: فردی که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محلی که به آن سفر کرده است ، به سر برد
توریسم واژه ای است متشکل از دو بخش تور (Tour) یعنی سفر ، سیاحت ، مسافرت یا گردش کردن و ایسم (Ism) که پسوندی است مصطلح به معنای مکتب با طرز تفکری خاص در واقع توریسم یعنی مکتبی که پایه ی فکری ان سیاحت و جهانگردی است.
توریست کسی است که به مسافرت و جهانگردی می پردازد گردشگری یا توریسم ، واژه ای فرانسوی است که از ریشه ی تور گرفته شده است . تور در زبان فرانسه به معنای حرکت دورانی ، عمل پیمودن ، طی کردن ، سیر کردن و گردش نمودن می باشد.
بنا به تحقیقات نوشیجان گشت در فرهنگ اکسفورد توریسم به معانی مختلف از جمله : سفر کوتاه و گذر کردن از جایی ، و یا : تجارت تهیه ی خدمات وپذیرایی برای مردمانی که از یک مکان دیدن م ی کنند و فرهنگ و بستر نیز بیان می دارد: مسافرتی که به منظور تجارت، لذت و یادگیری صورت گیرد و به نقطه شروع بازگردد.
گردشگری مجموعه تعامل هایی است که در فرایند جذب و میهمانداری ، بین توریست ها ، سازمان های مسافرتی ، دولت های مبدا ، دولت های میزبان و مردم محلی برقرار می شود معادل فارسی توریسم را گردشگری و معادل عربی توریسم سیاحت می باشد.
گردشگری به مجموعه فعالیتی اطلاق میشود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد، این فرایند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی سفر ، مسافرت به مقصد ، اقامت ، بازگشت و حتی یاداوری خاطرات ان نیز می شود . همچنین فعالیتی را که گردشگر بعنوان بخشی از سفر انجام می دهد ، نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و مهمان را نیز در بر می گیرد.