درخواست کار (job application) که در ایران به مهاجرت کاری معروف است یک فرم رسمی است که کارفرمایان از متقاضیان انتظار دارند تا رزومه خود را در آن بنویسند. این کار دقیقا مانند سایت‌ های کاریابی داخلی است که شما به صورت آنلاین رزومه خود را برای کارفرمایان ارسال می‌ کنید. نکته مهم در این جا نحوه نوشتن رزومه است که نوشیجان گشت به شما در این موضوع کمک میکند. کارفرما هیچ ذهنیتی درباره گذشته درخشان شما ندارد، بنابراین تمام آن چیزی که در ذهن کارفرما نقش می‌ بندد، نحوه معرفی و ارائه سوابق شغلی شما است.
فرض کنید، کارنامه تحصیلی دو دانشجو را روی میز شما قرار می‌دهند. شما قطعا با دیدن معدل هر کدام و بدون آن که از شخصیت یا گذشته آن‌ها چیزی بدانید، متوجه خواهید شد که درس کدامیک بهتر است. رزومه کاری نیز دقیقا مانند کارنامه یک دانشجو است. کارفرما تنها با دیدن سوابق شغلی و مدارک تحصیلی شما پی به توانایی‌های شما می‌برد.
نحوه ارسال رزومه کاری
شما می‌توانید درخواست خود را از طریق یک سایت بین‌المللی کاریابی به کارفرمای مربوطه ارسال کنید. که البته نوشیجان گشت همین کار را برای شما انجام میدهد. هر کشور سایت‌ های مختلفی را برای کارجویان خارجی مهیا ساخته تا کارفرمایان بتوانند به راحتی نیروهای مد نظر خود را پیدا کنند. به طور کلی، فرایند کار بسیار ساده است. تنها چالش پیش روی شما، رزومه است که باید به نحو احسنت آن را تدوین کنید. برخی از وبسایت‌های حرفه‌ای امکان مقایسه رزومه‌ها، سوابق شغلی، میزان مهارت و … کارجویان را برای کارفرمایان فراهم می‌کنند. به گونه‌ای که کارفرما به راحتی می‌تواند افرادی که رزومه ضعیفی نوشته‌اند را فیلتر کنند.
تفاوت رزومه کاری با فرم درخواست کار
فرم درخواست کار برخلاف رزومه و نامه پوششی، که تمرکز بر روی توانایی‌ ها و ویژگی‌ های برجسته شما دارد، فهرستی از سوالاتی را مطرح می‌کند که نیاز به پاسخ واقعی دارند. برخی از مواردی که کارفرمایان معمولاً از شما می‌خواهند تا به آن جواب دهید عبارت‌اند از:

  • اطلاعات شخصی شما (نام، آدرس، آدرس ایمیل و شماره تلفن)
  • تاریخ آخرین استخدام
  • پست و مقام قبلی شما
  • محل اخذ مدرک تحصیلی شما (در صورت وجود)
    برخی از فرم‌های درخواست کار ممکن است نام و اطلاعات تماس کارفرمایان سابق شما را بخواهند. البته، این گزینه کاملا اختیاری است، اما به هر حال بعضی از کارفرمایان به دنبال سابقه شما هستند. آن‌ ها می‌ خواهند دلیل اخراج یا استعفای شما را بدانند. پس بهتر است با آن‌ها صادق باشید. در پایان باید فرم درخواست کار را با امضای الکترونیکی به تایید خود برسانید. امضای شما صحت تمام عبارات موجود در درخواست شغلی را تأیید می‌کند.
    انواع مهاجرت کاری
    برای ارسال درخواست کار گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است که می‌توانید یکی را بسته به شرایط انتخاب کنید. در ادامه بیشتر این موضوع را توضیح خواهیم داد. پس با نوشیجان گشت همراه باشید.
    مهاجرت کاری از طریق نوشیجان گشت
    نوشیجان گشت که در ایران به ویزای جست و جوی کار شناخته می‌شود نوعی از روش‌های مهاجرت کاری است که فرد در آن جهت یافتن شغل مورد نظر خود وارد خاک کشور ثالث می‌شود. این روش در کشورهای معدودی رایج است، زیرا ممکن است افراد از موقعیت خود سوءاستفاده کنند و دیگر به کشور خود بازنگردند.
    یکی از معدود کشورهایی که به افراد متقاضی کار اجازه جست و جوی شغل مورد نظر خود را می‌دهد، آلمان است. دولت آلمان به این افراد یک ویزای شش ماهی به صورت محدود ارائه می‌کند تا فرد متقاضی فرصت کافی برای یافتن شغل مورد نظر خود را داشته باشد. ناگفته نماند که این قانون بیشتر شامل حال شهروندان عضو کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود و متقاضیان غیر اروپایی ممکن است با چالش‌های زیادی برای دریافت چنین ویزایی مواجه شوند.
    توجه داشته باشید که دریافت ویزای توسط نوشیجان گشت به معنای اجازه کار و اقامت در کشور ثالث نیست و شما تنها اجازه دارید با هزینه شخصی خود در این کشور به مدت شش ماه اقامت کنید. بنابراین، اگر در این مدت نتوانید شغلی پیدا کنید، باید خاک کشور مقصد را ترک کنید. مدارک لازم جهت اخذ ویزای نوشیجان گشت به شرح زیر است:
  • ارائه مدارک مبنی بر تمکن مالی
  • داشتن مدارک تحصیلی معتبر
  • داشتن پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • داشتن مهارت و تخصص بالا در زمینه‌ای خاص
  • داشتن مدرک زبان
  • داشتن دعوت به همکاری حداقل از یک کارفرمای معتبر
    مهاجرت کاری از طریق جاب آفر
    پیشنهاد شغلی یا جاب آفر به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک کارفرمای خارجی به طور رسمی از شما دعوت می‌کند تا در شرکت او مشغول به کار شوید. چنین پیشنهادی شامل جزئیاتی در مورد حقوق و دستمزد شما، عنوان شغلی، تاریخ شروع به کار در کشور مقصد و نام و عنوان مدیر بخش شما می‌شود. همچنین جزئیاتی در مورد مزایای بالقوه، تعداد ساعات کار در هفته و هر چیز دیگری که در طول فرآیند مصاحبه مورد بحث قرار گرفته است، ارائه خواهد شد.
    در فرایند جاب آفر کارجوی خارجی ملزم به دریافت ویزا و اجازه کار از اداره مهاجرت کشور مقصد است. در غیر این صورت حتی با داشتن سرمایه کلان و توانایی‌های بالقوه حق کار در کشورهای خارجی را نخواهد داشت. اغلب کشورهای جهان برای جلوگیری از افزایش بیکاری و کاهش نرخ آن اولویت کار را برای شهروندان خود قرار می‌دهند. حتی اگر شرکتی خصوصی باشد و حقوق کارمندانش را به طور شخصی پرداخت کند، باز هم باید طبق قوانین وزارت کار کشور خود عمل کند و ابتدا نیروهای کار بومی را برای منصب‌های شغلی انتخاب کند.
    چگونه جاب آفر بگیریم؟
    اولین نکته مهم در اخذ ویزای کار از طریق جاب آفر، اطمینان از عدم اقامت بلندمدت شما در کشور مربوطه است. برخی از کارجویان خارجی برای دریافت اقامت بلندمدت از مزایای جاب آفری به عنوان اهرم استفاده می‌کنند تا به اهداف خود برای اخذ اقامت دائمی برسند. در صورتی که کارفرما نتواند ثابت کند که حضور شما در شرکت وی سودی خواهد داشت، اداره مهاجرت کشور مربوطه به شما اجازه کار نخواهد داد.
    حال برای ثبت درخواست برای دریافت ویزای کار از طریق جاب آفری باید وارد یکی از سایت‌های کاریابی کشور مربوطه شوید. در این سایت‌ها، کارفرمایان معمولا نیاز خود به نیروی کار را آگهی می‌کنند. خیلی ساده موقعیت شغلی مورد نظر خود را به همراه جزئیات کامل آن نظیر شرح وظایف شغلی، حقوق و دستمزد، تعداد ساعات کاری، و … در سایت‌های معتبر کاریابی خارجی پیدا کنید. در این مرحله رزومه شما تنها برگ برنده شما خواهد بود. همانطور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، شما باید در رزومه ارسالی به تمامی توانایی‌ها و سوابق شغلی خود اشاره کنید.
    در صورتی که با کارفرما توافق کردید، حال نوبت به حساس‌ترین مرحله کار می‌رسد. در این مرحله شما باید از اداره کار کشور مربوطه تاییدیه بگیرید. یکی از تبصره‌های موجود در این تاییدیه اشاره به عدم موفقیت کارفرما در اخذ نیروی کار از میان داوطلبان داخلی است. به طوری که از مدت زمان درج آگهی وی در سایت کاریابی باید شش ماه گذشته باشد، که در طول این شش ماه باید ثابت شود که کارفرما موفق به یافتن نیروی کار خود از میان کارجویان داخلی نشده است.
    مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری از طریق جاب آفر
  • نامه پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای خارجی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • فرم ویزای تکمیل‌شده
  • قرارداد کاری عقد شده با کارفرما
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی معتبر
  • پاسپورت با تاریخ انقضای حداقل یک سال
  • نامه ارزیابی کارفرمای خارجی از تأثیرات بازار کار و توجیه او از استخدام شما
    مهاجرت کاری از طریق اسکیل ورکر
    اسکیل ورکر به کارجویانی اطلاق می‌شود که از تخخص ویژه برای انجام کاری برخوردار هستند. معمولا، کشورهایی که در برخی از حوزه‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌اند، از کارجویان متخصص خارجی دعوت به همکاری می‌کنند. به طور مثال، کشورهای حاشیه خلیج فارس با کمبود نیروی کار در بخش پرستاری مواجه‌اند. از این رو، برای جبران این کمبود پیشنهادهای جذابی به متقاضیان جهت استخدام می‌دهند.
    نکته مهمی که در خصوص مهاجرت کاری از طریق اسکیل ورکر مطرح است، یافتن کشورهایی است که با کمبود نیرو در حوزه تخصص شما برخوردارند. به طور مثال، کشورهایی مانند چین هرگز به دنبال نیروی کار خارجی نیستند، زیرا جمعیت آن‌ها به قدری زیاد است که دولت این کشور با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند.
    چگونه اسکیل ورکر بگیریم؟
    علاقمندان به کار در کشورهای خارجی باید از طریق سیستم ورود اکسپرس ثبت نام کنند. سیستم ورود اکسپرس یک سیستم آنلاین مهاجرتی است که اغلب کشورهای مهاجرپذیر دارای آن هستند. به طور مثال، کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که از سیستم ورود اکسپرس برای جذب نیروهای کار خارجی تبعیت می‌کند. در این سیستم ممکن است از شما سوالاتی پرسیده شود یا آزمونی مطابق با مهارت‌هایتان گرفته شود. در صورتی که بتوانید امتیاز بالایی در این سیستم کسب کنید و در آن پذیرفته شوید، دعوت نامه‌ای برایتان ارسال می‌شود.
    بعد از دریافت این دعوتنامه می‌توانید فرایند ثبت درخواست خود برای کار در کشور مربوطه (کانادا) را آغاز کنید. گفتنی است، در امتیازبندی به روش اسکیل ورکر کانادا عواملی مانند سن، سابقه کار، تحصیلات و … اهمیت دارند که برای هر کدام امتیاز خاصی در نظر گرفته شده است. حداقل امتیاز لازم برای هر متقاضی نیز نمره ۶۷ است.
    مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری از طریق اسکیل ورکر
  • مدرکی که ثابت کند یکسال سابقه کار متوالی در رشته خود داشته‌اید
  • مدرک دکتری از یکی از دانشگاه‌های معتبر
  • نامه تمکن مالی
  • مدرک زبان معتبر
  • نامه سلامت پزشکی
  • نداشتن سوء سابقه کیفری
    شرایط مهاجرت کاری به خارج از کشور چگونه است؟
    سن متقاضی
    شاید اولین چیزی که برای اداره مهاجرت کشورهای خارجی در زمینه اعطای ویزای کاری مهم باشد، بحث سن است. معمولا برای سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال بیشترین امتیاز را برای مهاجرت کاری در نظر می‌گیرند. طبیعی است که نیروی کار جوان از بازدهی بالایی برخوردار است. البته، برخی از کشورای مانند آلمان، در برخی حوزه‌های شغلی، تا سقف ۴۰ سال نیز به نیروی کار خارجی ویزا می‌دهند.
    مدرک تحصیلی
    شاید در ایران داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی برای کارفرماها مهم نباشد. اما، این مولفه در کشورهای خارجی حرف اول را می‌زند. معمول مدرک لیسانس حداقل میزان تحصیلات مورد نیاز برای مهاجرت کاری است. البته، در برخی از کشورها مانند کانادا و آلمان، تمرکز کارفرمایان بر روی میزان مهارت کارجو است. برای مثال نیروهای کارگر ماهر بدون تحصیلات دانشگاهی در این دو کشور می‌توانند مشغول بکار باشند. مثلا، یک لوله‌کش حرفه‌ایی می‌تواند شانس زیادی برای دریافت ویزای کار از سوی دولت کانادا داشته باشد، درحالی که ممکن است تحصیلات دانشگاهی نیز نداشته باشد.
    مدرک زبان
    داشتن حداقل نمره آیلتس ۶، ۶/۵ و در مواقعی ۷ برای دریافت ویزای کار مهم است.
    سابقه کار
    بسیاری از کارفرمایان خارجی تنها افرادی را استخدام می‌کنند که حداقل ۳ سال سابقه کار در زمینه مرتبط با شغل مورد درخواستشان داشته باشند.
    مدارک هویتی معتبر
    مانند پاسپورت، ترجمه مدارک هویتی، ترجمه مدارک مالی و مدارک تحصیلی، رزومه کامل، توصیه نامه کارفرمای قبلی در کشور مبدا.
    سایر موارد
    مانند عدم داشتن اعتیاد، نداشتن سوء سابقه، نداشتن بیماری‌های واگیردار، داشتن تمکن مالی برای اقامت.
    مدارک لازم برای مهاجرت کاری
  • دو عدد عکس پرسنلی
  • رزومه تحصیلی و شغلی
  • بیمه مسافرتی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ تعیین شده
  • مدارک هویتی
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • سند قرارداد کاری
  • گواهی تمکن مالی
  • پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار
    بهترین کشورها برای مهاجرت کاری
    اولین فاکتوری که در مهاجرت کاری اهمیت دارد، توجه به میزان حقوق در کشور مورد نظر است. نوشیجان گشت بهترین کشورهای از لحاظ درآمد و حقوق معرفی کرده است.
  • سوئیس
    سوئیس یکی از کشورهای امن و زیبا برای زندگی است. متوسط حقوق ماهیانه هر کارگر در این کشور ۵۰۳۷ یورو است. این در حالی است که هزینه زندگی در این کشور به مراتب پایین‌تر از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
  • دانمارک
    متوسط حقوق هر کارگر در دانمارک حدود ۳۱۵۰ یورو است. هزینه‌های زندگی نیز بسیار پایین بوده و کارمندان و کارگران زندگی ایده‌آلی در این کشور دارند.
  • نروژ
    نروژ یکی از کشورهای مهم اقتصادی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. متوسط حقوق ماهیانه هر کارگر در این کشور ۲۸۳۵ یورو است. اما، برخی از شرایط زندگی مانند خرج و مخارج بالا، مالیات و … موجب شده تا این کشور حتی با داشتن نرخ بالای دستمزد کارگران در رتبه چهارم قرار بگیرد.
    سایر کشورهای مناسب برای مهاجرت کاری
  • استرالیا
  • فنلاند
  • نیوزیلند
  • هلند
  • اتریش
  • کانادا
  • سنگاپور
  • سوئد
  • ژاپن
  • بلژیک
  • آلمان
  • ایرلند
  • قطر
  • بریتانیا
  • فرانسه
  • آمریکا
  • آفریقای جنوبی
  • امارات
  • تایوان
  • اسپانیا
  • لهستان
    مزایای مهاجرت کاری
  • افزایش سطح کیفی زندگی
    مطمئنا کار در فضایی که زیرساخت‌های فراوانی برای کارکنان دارد جذاب خواهد بود. داشتن امنیت شغلی، درآمد ماهیانه بالا، نبود تورم و … همگی در داشتن یک زندگی ایده‌آل در خارج از کشور نقش دارند
  • یادگیری زبان‌های مختلف
    یادگیری زبان و فرهنگ کشورهای مختلف یکی از مزایای بزرگ کار در خارج از کشور است. قرار نیست شما برای همیشه در کشورهای خارجی مشغول به کار باشید. افراد باهوش معمولا برای چند سال در کشورهای خارجی کار می‌کنند و پس‌انداز خود را برای زندگی ایده‌آل به کشور می‌آورند. از این رو، اگر در این مدت یک زبان دیگر به جز زبان مادری خود یاد بگیرید احساس رضایت بیشتری از خود خواهید داشت.
  • درآمد به ارز خارجی
    یکی از مهم‌ترین مزایای کار در خارج از کشور درآمد ارزی است. درآمد ارزی شما را از نوسانات موجود در امان می‌دارد. حتی اگر ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی مجدد بالا برود، شما باز هم از امنیت پولی برخوردارید. زیرا اگر قیمت یک تلفن همراه خارجی ۴۰۰ دلار باشد، در صورت سقوط ارزش دلار در کشور باز هم شما با پس‌اندازهای ارزی خود می‌توانید تلفن هوشمند مورد نظر خود را با همان قیمت قبلی دلار خریداری کنید.
    معایب مهاجرت کاری
  • احساس غربت و تنهایی
    درست است که کار در کشورهای خارجی با مزایای زیادی همراه است، اما تنهایی می‌تواند فشار روحی زیادی به شما وارد کند. مطمئنا داشتن دوست و آشنا در کشور خود یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. نعمتی که با مهاجرت می‌تواند از دست برود.
  • خرج و مخارج بالا
    شما در کشورهای خارجی باید مالیات‌های سنگین بپردازید. از طرفی برخی هزینه‌ها مانند هزینه آب و برق و گاز می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد. از طرفی وجود فرصت‌های تفریحی فراوان می‌تواند شما را وسوسه کند تا پول‌های زیادی را خرج کنید.
  • آشنا نبودن با زبان و فرهنگ
    یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مهاجران یادگیری زبان و فرهنگ کشور مربوطه است. همانطور که می‌دانید صحبت کردن به زبان مادری بیشترین ارتباط را بین افراد ایجاد می‌کند. حال فرض کنید یک فرد خارجی به ایران سفر کند و مدام با شما با زبان ایما و اشاره و همچین انگلیسی دست و پا شکسته صحبت کند. قطعا حوصله شما سر می‌رود و در ارتباط‌های بعدی سعی می‌کنید از چنین افرادی فاصله بگیرید. در خارج هم قضیه به همین منوال است.
  • قوانین سخت کاری
    قطعا بارها شنیده‌اید که کارفرمایان خارجی هرگز با کسی شوخی ندارند. آن‌ها به دنبال نیروهای کار متخصص و بانظم هستند. آن‌ها ممکن است با کوچکترین بی‌احترامی و بی‌نظمی عذر شما را بخواند که در این شرایط شما کاری جز بازشگت به کشور را ندارید. از طرفی حجم کار در ساعات مقرر بسیار بالا است و شما فرصت سر خاراندن نخواهید داشت.
    سخن پایانی
    در این مطلب مشاوران نوشیجان گشت شما را با شرایط مهاجرت کاری آشنا کرد. همانطور که دیدید روش‌های مختلفی برای ثبت درخواست ویزای کاری وجود دارد که هر کدام اصول مربوط به خود را دارند. در صورتی که قصد سفر به خارج از کشور برای کار دارید، بهتر است قبل از رفتن از شرایط کار و میزان دستمزد در کشور مروبطه اطلاعات جامعی کسب کنید. مشاوران نوشیجان گشت در خدمت شما هستند تا در صورت داشتن سوال، پاسخی روشن در خصوص مهاجرت کاری ارائه دهند.