فرانسه یکی از مقاصد پر‌طرفدار و کم‌هزینه برای تحصیل به‌شمار می‌رود. چرا این کشور به این اندازه مورد توجه دانشجویان و دانش‌آموزان بوده است؟ تحصیل رایگان در این کشور به چه صورت است؟ استفاده از خدمات و کمک‌هزینه‌های دولتی در کشور فرانسه تحت چه شرایطی امکان‌پذیر است؟ آیا امکان کار پس‌از تحصیل در این کشور وجود دارد؟ امکان دریافت اقامت پس‌از تحصیل در فرانسه چگونه است؟
شرایط مناسب کشور فرانسه برای دانشجویان و دانش‌آموزان، در کنار دانشگاه های برتر فرانسه، این کشور را به مقصد محبوبی برای متقاضیان تحصیل تبدیل کرده است. در ادامه مقاله تمام جزییات تحصیل در مقاطع مختلف در کشور فرانسه بررسی خواهد شد، با ما همراه باشید.
فرانسه در یک نگاه
کشور زیبای فرانسه در اروپای غربی واقع شده است و یکی از کشورهای مطرح برای مهاجرت تحصیلی به‌خصوص در میان ایرانیان به‌شمار می‌رود. مهاجرت به فرانسه یکی از انتخاب‌های اصلی افرادی است که قصد تحصیل رایگان را در مقاطع مختلف دانشگاهی دارند.
امکان داشتن تحصیل رایگان در فرانسه یکی از مزایای مهم این کشور برای تحصیل در اکثر مقاطع تحصیلی به‌شمار می‌رود. داشتن دانشگاه‌های باکیفیت، شهرهای دانشجویی و مزایای دیگر موجود در این کشور، فرانسه را به یک مقصد ایده‌آل برای تحصیل تبدیل کرده‌است.
مهاجرت به فرانسه به‌خصوص در شهر‌های شمالی و مرکزی، در سال ۲۰۱۹ با رشد خوبی همراه بوده است. میزان رضایت افراد در زمینه تحصیلی در شهر‌های مختلف فرانسه بسیار بالا اعلام شده است و رضایت بالایی از شرایط درآمدزایی این کشور در میان مهاجران دیده می‌شود.
ملزومات اخذ ویزای تحصیلی
برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه ارائه مدارک زیر ضروری است:
• نامه رسمی پذیرش در برنامه آموزشی معتبر در یک موسسه آموزش عالی در فرانسه
• بلیط برگشت به کشور مبدا همراه با تاریخ بازگشت
• تکمیل فرم درخواست ویزا
• دو قطعه عکس در ابعاد پاسپورت
• پاسپورت معتبر و کپی از ویزاهایی که فرد قبلاً گرفته است
• مدرک زبان مبنی بر تسلط بر زبان فرانسوی
• سندی مبنی بر محل اسکان در طول تحصیل
• تمکن مالی ۹۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورویی
• سایر هزینه‌های سفارت :
– مصاحبه، تکمیل و جمع‌بندی پرونده: ۲۲۰ یورو
– انگشت‌نگاری: ۸۲ یورو
مزایای تحصیل در فرانسه:
تحصیل در کشور فرانسه، به دلیل داشتن دانشگاه‌های برتر و سیستم آموزشی قوی این کشور، بسیار مورد توجه است. برخورداری از ۱۴ دانشگاه برتر در رنکینگ جهانی QS و امکان تحصیل رایگان در این کشور، از مزایای بسیار مهم تحصیل در کشور فرانسه به‌شمار می‌رود.
برای تحصیل رایگان در فرانسه داشتن مدرک زبان فرانسوی ضروری است. در‌صورت نداشتن دانش زبان فرانسوی، می‌توان برای کالج‌های زبان این کشور اقدام کرد. بر خلاف اکثر کشورها، دریافت ویزا برای کالج زبان فرانسوی معمولا بدون مشکل انجام پذیر است. از جمله شهر‌هایی که اخذ پذیرش در کالج‌های آن برای ایرانیان راحت است، استراسبورگ و لوتوس است. این شهر‌ها که با عنوان شهرهای دانشجویی شناخته می‌شوند، از نظر هزینه زندگی در حد متوسطی قرار دارند و زندگی در این شهر‌ها حداقل ۸۰۰ یورو هزینه ماهیانه خواهد داشت. استراسبورگ به مرز آلمان بسیار نزدیک است و هفتمین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در حدفاصل ارتباطات بین‌المللی با قدمتی اروپایی، مشرف به رودخانه راین به این شهر اهمیت بی‌بدیل می‌بخشد.
لازم به ذکر است که دریافت راحت ویزای تحصیلی کالج‌های استراسبورگ سبب شده امروزه ایرانیان زیادی به فرانسه مهاجرت کنند.
هزینه زندگی و تحصیل در فرانسه
هزینه‌های زندگی در فرانسه، کاملا وابسته به شهری است که شخص در آن تحصیل می‌کند. شهرهای دانشجویی مانند استراتسبورگ، لوتوز و… هزینه‌های پایین زندگی را برای شخص فراهم می‌سازند. سایر شهرهای فرانسه، مانند پاریس قطعا هزینه‌های بالاتری را برای زندگی خواهند داشت.
مدارس فرانسه
برای تحصیل کودکان در خارج از ایران، امکان استفاده از مدارس ایرانی یا بین‌المللی برای افراد فراهم است. تحصیل به‌صورت رایگان در مدارس کشور فرانسه برای دانش‌آموزان فراهم است. در ادامه جزییات و هزینه‌های مدارس موجود در کشور فرانسه و شرایط تحصیل در آنها را بررسی می‌کنیم:
مدارس ایرانی در فرانسه
برای تحصیل کودکان ایرانی که آشنایی مناسبی با زبان کشور مقصد ندارند، یکی از بهترین گزینه‌ها تحصیل در مدارس ایرانی است. یکی از مدارس ایرانی مشهور در فرانسه در ادامه معرفی خواهدشد:
مدرسه سعدی ECOLE SAADI
این مدرسه تنها مدرسه ایرانی در کشور فرانسه بود که در سفارت ایران در پاریس، به آموزش دانش‌آموزان می‌پرداخت ولی درحال‌حاضر مدرسه سعدی فعالیتی ندارد. نکته قابل‌توجه درباره مدرسه سعدی این است که ممکن است مدارسی تحت همین نام برای ملیت‌های پاکستانی و افغانستانی در فرانسه باشند، ولی این مدارس هیچگونه ارتباطی با مدرسه ایرانی سعدی در سفارت ایران در فرانسه ندارند.
مدارس بین المللی در فرانسه
فرانسه دارای مدارس بین‌المللی بسیار زیاد با متدهای مختلف تدریس است. رنج شهریه‌ها و بازه سنی پذیرش هرکدام از این مدارس متفاوت است. بررسی جزئیات تدریس و شهریه مدارس موجود، در انتخاب بهترین مدرسه برای دانش آموزان تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.
ویزای همراه تحصیلی فرانسه برای والدین
دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند، اغلب در سنین پایین‌تر از ۱۸ سال اقدام به مهاجرت می‌کنند. به‌همین‌دلیل خانواده‌ها تمایل دارند که همراه فرزند خود در فرانسه اقامت داشته باشند. دولت فرانسه این امکان را فراهم کرده‌است که والدین متناسب با سال‌های تحصیلی فرزندشان در فرانسه اقامت داشته باشند. ویزای همراه فرانسه که یک ویزای طولانی‌مدت است، بعد از پایان تحصیلات دانش‌آموز به پایان می‌رسد.

دانشگاه های فرانسه
کشور فرانسه ۱۴ دانشگاه با رنک زیر ۵۰۰ در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۱ دارد. بیش از ۸۰ دانشگاه دولتی در فرانسه وجود دارد که بودجه دولتی دریافت می‌کنند و شهریه چندانی از دانشجویان نمی‌گیرند. زبان تدریس در دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسوی است و شامل رشته‌های فنی‌و‌مهندسی، پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی می‌شوند. از میان ۱۳ دانشگاه فرانسه برتر فرانسه در کسب جوایز بین‌المللی، چهار دانشگاه “گواهی رضایت عالی دانشجویی” دریافت کرده‌اند. همچنین این دانشگاه‌ها، میانگین نمرات ۹ از ۱۰ را کسب کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ ، در کشور فرانسه ۲۷ دانشگاه در لیست مورد تایید وزارت بهداشت و ۱۱۴ دانشگاه در لیست مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت. تحصیل در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در فرانسه و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در فرانسه، این اطمینان را به شخص می‌دهد تا پس از اتمام دوره تحصیلی خود، بتواند به کشور بازگشته و مدرک خود را بدون بروز مشکل، معادل‌سازی نماید.
فرانسه همچنین به‌دلیل مشروعیت قوی مدارس تخصصی تجاری مشهور است. این‌ مدارس به‌دلیل تمرکز خاص موضوع در رده‌بندی جهانی، در رده رتبه‌های برتر قرار نمی‌گیرند، اما از اعتبارات بین‌المللی گسترده‌ای برخوردار هستند. نمونه‌های قابل‌توجه شامل ESCP اروپا، دانشکده تجارت ESSEC، HEC پاریس و INSEAD است.
در سال‌های اخیر متقاضیان از برنامه اعزام دانشجو به فرانسه بیشتر استقبال کرده‌اند. دانشجویانی که متقاضی تحصیل در فرانسه هستند می‌توانندبا کمک و راهنمایی متخصصین مهاجرت موسسه مهاجرتی GO2TR اقدام کنند.
کارشناسی در فرانسه
یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی کشور فرانسه، امکان تحصیل تقریبا رایگان در این مقطع است. تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان فرانسوی در این کشور با هزینه بسیار کم و در حد رایگان انجام‌پذیر است. با داشتن مدرک زبان فرانسوی در حد b2 امکان شروع به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. درصورت نداشتن مدرک زبان فرانسوی، می‌توان برای کالج‌های زبان دولتی یا خصوصی در این کشور اقدام نمود. با شرکت در دوره‌های کالج زبان در کشور فرانسه، پس از گذراندن حدود یک سال و رساندن سطح زبان به سطح b2، امکان ورود به دانشگاه برای شخص فراهم می‌شود.
رنج شهریه سالانه در این کشور برای دانشگاه‌های برتر آن از ۱۰۰ یورو تا ۱۳ هزار یورو متفاوت است. معمولا تحصیل کارشناسی در این کشور ۴سال طول می‌کشد و محصلین این مقطع اجازه کار درحد ۲۰ ساعت در هفته را حین‌تحصیل خواهند داشت.
نام دانشگاه رتبه بندی QS شهریه سالانه
1 دانشگاه PSL ۵۲ ۲۲۸۰یورو
2 اِکول پلی‌تکنیک Ecole Polytechnique ۶۱ ۱۵۶۰۰ یورو
3 دانشگاه سوربون Sorbonne University ۸۳ ۱۷۰ یورو
4 Sciences Po ۲۴۲ ۱۰ الی ۱۳ هزار یورو
5 دانشگاه پاریس Université de Paris ۲۷۵ ۱۷۰ یورو
هزینه شهریه چند مورد از دانشگاه های برتر فرانسه در مقطع کارشناسی:
کارشناسی ارشد در فرانسه
تحصیل در این مقطع در کشور فرانسه، نیاز به داشتن رزومه و مدرک زبان متناسب دارد. تحصیل در این مقطع به دو زبان فرانسوی و انگلیسی امکان‌پذیر است که تحصیل به زبان فرانسوی رایگان است. برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه در مقطع فوق‌لیسانس، ارائه مدرک b2 زبان فرانسوی ضروری است. طول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه، به دو صورت یک‌ساله و دوساله امکان‌پذیر است که سال اول با عنوان Master1 و سال دوم با عنوان Master2 شناخته می‌شود. رشته تحصیلی در دوره یک ساله تحصیل مقطع کارشناسی ارشد، حتما باید با رشته مقطع لیسانس شخص یکسان باشد. در‌صورت تحصیل کارشناسی ارشد به صورت دوساله، شخص امکان تغییر رشته را خواهد داشت. پس از تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه، امکان دریافت ویزای جستجوی کار یک ساله برای شخص فراهم می‌شود.
رنج شهریه دانشگاه های برتر فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد، از ۲۰۰ یورو تا ۱۵ هزار یورو متفاوت است. امکان دریافت بورسیه برای این مقطع وجود دارد و محصلین این مقطع اجازه کار درحد ۲۰ساعت در هفته را حین‌تحصیل خواهند داشت.
هزینه شهریه چند مورد از دانشگاه‌های برتر فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد:
نام دانشگاه رتبه بندی QS شهریه سالانه
1 دانشگاه PSL Université PSL ۵۲ ۶۶۳۰یورو
2 اِکول پلی‌تکنیک Ecole Polytechnique ۶۱ ۷۰۰۰- ۱۵۵۰۰یورو
3 دانشگاه سوربون Sorbonne University ۸۳ رایگان
4 CentraleSupélec ۱۳۸ ۴ الی ۱۹ هزار یورو
5 مدرسه نرمال عالی لیون École Normale Supérieure de Lyon ۱۶۱ ۲۴۳یورو
دکترا در فرانسه
کشور فرانسه با ۲۸۷۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی و با داشتن ۱۲% از جمعیت دانشجویی این کشور، رتبه چهارم دانشجو‌پذیری را پس از آمریکا، انگلستان و استرالیا در دنیا دارد. از این تعداد ۲۵۰۰۰ دانشجو در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند. برای تحصیل دکترا در فرانسه داشتن سوابق تحصیلی و پژوهشی بسیار موردتوجه است. سوابق پژوهشی، شامل داشتن مقالات بین‌المللی و تحقیق‌های مرتبط با رشته و حوزه کاری استاد مورد نظر است.
در مقطع دکترا معمولا امکان دریافت بورسیه و فاند تحصیلی وجود دارد و موضوع پرداخت شهریه چندان مطرح نیست. تحصیل دکترا در فرانسه معمولا ۳ سال طول می‌کشد و رنج شهریه در مقطع دکترا زیر هزار یورو در سال است. هزینه شهریه در دانشگاه‌های برتر فرانسه در مقطع دکترا نیز مقدار بسیار کمی را شامل می‌شود.
نام دانشگاه رتبه بندی QS شهریه سالانه
1 دانشگاه PSL Université PSL ۵۲ ۲۴۳ -۳۸۰یورو
2 اِکول پلی‌تکنیک Ecole Polytechnique ۶۱ هزینه ثبت نام: ۳۹۱یورو
3 دانشگاه سوربون Sorbonne University ۸۳ رایگان
4 CentraleSupélec ۱۳۸ هزینه ثبت نام: ۳۹۱یورو
5 مدرسه نرمال عالی لیون École Normale Supérieure de Lyon ۱۶۱ هزینه ثبت نام: ۳۹۱یورو

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در فرانسه
اولین موردی که برای تحصیل در فرانسه باید حل شود، تسلط به زبان این کشور است. در دوره کارشناسی تمام دروس به زبان فرانسه ارائه می‌شوند و در مقاطع بالاتر نیز تعداد محدودی از دروس در تعدادی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. بنابراین تسلط به زبان فرانسه، برای تحصیل در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
به‌طور‌کلی، آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های فرانسه، برای رشته‌های غیرپزشکی برگزار نمی‌شود؛ اما برای اطمینان، بهتر است شرایط دانشگاه مقصد به‌طور اختصاصی بررسی شود.
البته دانشجویانی که قصد گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، لازم است در آزمون TCF که توسط سفارت فرانسه در تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند.
رشته‌های فنی‌و‌مهندسی برای قبولی باید حداقل نمره‌ زبان B1 و رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی باید حداقل نمره B2 زبان فرانسه را ارائه دهند.
متقاضیان ورود به رشته‌های مرتبط با طب، مانند پزشکی باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنند. در واقع پس از ارائه مدارک و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه، دانشجویان باید سال اول تحصیل را به انجام مطالعات پیش‌پزشکی و سلامت بگذرانند. پس‌از آن باید در آزمون ورودی شرکت کنند و درصورتی‌که نمره‌ قبولی کسب کنند می‌توانند به طور رسمی تحصیلات پزشکی خود را آغاز نمایند.
برای بررسی دقیق تر تحصیل رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه مقاله زیر برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.
تحصیل دندانپزشکی در فرانسه تحصیل پزشکی در فرانسه
تسهیلات دانشجویی فرانسه
فرانسه یکی از کشورهایی است که تسهیلات بسیار خوبی را برای دانشجویان خود فراهم نموده است. در ادامه به بررسی جزئیات خدمات دانشجویی این کشور می‌پردازیم.
خدمات بانکی و مالی دانشجویان فرانسه
عملیات بانکی بین‌المللی و انواع تراکنش‌ها؛ در فرانسه نیز مانند سایر کشورها انجام می‌شود و دانشجویان می‌توانند با استفاده از حساب‌های مخصوص، با کشورهای دیگر تراکنش‌های مالی انجام دهند.
توصیه می‌کنیم پیش از خارج شدن از ایران، به بانک پشتیبان حساب خود مراجعه کنید و از امکاناتی که برای خدمات بانکی بین‌المللی مشتریان در نظر گرفته‌اند، مطلع شوید.
تسهیلات درمانی دانشجویان فرانسه
شرایط بیمه و هزینه‌های درمانی نیز از دیگر مسائلی است که تکلیف آن باید پیش از آغاز به تحصیل مشخص شود. در کشور فرانسه بیمه‌ عمومی وجود دارد که شامل ۷۰ درصد از هزینه‌های ویزیت پزشک و داروها می‌شود. یعنی ۷۰ درصد به‌صورت رایگان و با پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهیانه، امکان دریافت بیمه ۱۰۰ درصدی وجود دارد.
البته شما هنگام مراجعه به پزشک باید تمام هزینه‌ها را پرداخت کنید و پس‌از مدتی شرکت بیمه مبلغ را طبق قرارداد به حساب شما واریز خواهد کرد. لازم‌به‌ذکر است که بیمه‌ عمومی تنها هزینه‌های درمانی در دندانپزشکی را قبول می‌کند و سایر هزینه‌ها به عهده خودتان است. شما برای این‌که تحت پوشش بیمه‌ عمومی قرار بگیرید، هیچ پولی پرداخت نخواهید کرد. این بیمه برای تمام افرادی که در فرانسه زندگی می‌کنند، رایگان است. تنها کافی است در روزهای اول اقامت خود با در دست داشتن مدارک خود مانند ویزای تحصیلی، به اداره‌های مربوط مراجعه کنید و تحت پوشش بیمه‌ عمومی قرار بگیرید.
بیمه‌های تکمیلی انواع دیگری از بیمه‌های موجود در فرانسه هستند. شرکت‌های ارائه دهنده‌ این دسته از بیمه‌ها دارای برنامه‌های متنوعی هستند که می‌توانید متناسب با نیازتان، برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید. این برنامه‌ها بیشتر در هزینه‌های دندانپزشکی و چشم پزشکی با یکدیگر متفاوتند. چنانچه شما تحت حمایت بیمه‌های تکمیلی باشید، سی درصد باقیمانده از هزینه‌ درمان خود را نیز دریافت خواهید کرد.
کارت دانشجویی فرانسه
در فرانسه کارت دانشجویی علاوه‌بر این‌که دانشجو بودن شما را اثبات می‌کند، می‌تواند در سایر مواقع نیز به کارتان بیاید! برای مثال، بسیاری از مراکز وجود دارند که می‌توانید با ارائه‌ کارت دانشجویی خود، از تخفیف‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. شما با استفاده از کارت دانشجویی می‌توانید از برخی از مکان‌های تفریحی و تاریخی پاریس یا سایر شهرهای فرانسه به صورت رایگان یا با هزینه‌ بسیار کم بازدید کنید.
همچنین ممکن است دانشگاه شما بلیط‌‌های تخفیف‌دار برای حمل‌ونقل به شما بدهد. دانشجویان با تهیه‌ کارت مخصوص می‌توانند از تخفیف‌های دانشجویی خاص در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و قطار استفاده کنند.
فرانسه کشوری است که دانشجویان بسیار شادی دارد! زندگی در فرانسه به درس محدود نمی‌شود؛ گردش در فرانسه می‌تواند بهترین تجربه برای دانشجویان این کشور باشد؛ به خصوص این‌‌که می‌توانند با ارائه‌ کارت دانشجویی از تخفیفات جذابی نیز بهره‌مند شوند. دانشجویان در فرانسه به‌راحتی و با هزینه‌های نه‌چندان زیاد، می‌توانند به سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز سفر کنند و از دوران تحصیل خود نهایت لذت را ببرند.
خوابگاه در فرانسه
پس از بررسی شرایط دانشگاه‌ها و امکانات مراکز آموزشی، محل اسکان دانشجو حائز اهمیت است. کشور فرانسه گزینه‌های متنوعی برای اسکان دانشجویان بین‌الملل در اختیار دارد.
خوابگاه‌های دانشجویی
اولین محل برای اسکان دانشجویان بین‌المللی خوابگاه‌های دانشجویی است. دانشجویان می‌توانند متناسب با امکانات مالی که در اختیار دارند و با در نظر گرفتن اجاره‌‌بهای خوابگاه‌ها، در آن‌ها اسکان بیابند.
معمولاً تمامی دانشگاه‌های فرانسه خوابگاه‌هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند و اطلاعات مربوط به آن را روی سایت خود قرار داده‌اند. برای کسب اطلاعات اختصاصی دانشگاه خود می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه مراجعه نمایید.
اجاره بهای خوابگاه‌ها چیزی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه است و ممکن است اجاره یک تا دو ماه به صورت ودیعه در ابتدای اقامت از شما گرفته شود.
مسکن‌های دانشجویی
گزینه‌ دیگر پیش‌روی دانشجویان، اجاره‌ مسکن دانشجویی است. در فرانسه افرادی هستند که قصد دارند خانه‌ خود را به دانشجویان اجاره دهند. مثلا افراد بازنشسته‌ای که دوست دارند در جوار دانشجویان پرجنب‌وجوش زندگی کنند. اجاره‌ خانه‌ها، برای افرادی که به صورت موقت در فرانسه اقامت دارند، گزینه‌ بسیار مناسبی است.
دانشجویان در فرانسه با هر ملیت، می‌توانند از کمک ویژه دولت برای هزینه مسکن بهره‌مند شوند. فرانسه تنها کشور اروپایی است که چنین کمک‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.
دانشجویان خارجی می‌توانند همانند دانشجویان فرانسوی از این کمک‌ها که به منظور کاهش هزینه نسبتا بالای اجاره‌بها در فرانسه اختصاص یافته است، بهره‌مند شوند. این کمک بر مبنای میزان اجاره‌بها و درآمد دانشجو محاسبه می‌شود. برای استفاده از کمک‌هزینه مسکن باید دارای سه شرط زیر باشید:
• مسکن دراختیارتان باشد تا بتوانید نشانی خود و میزان اجاره‌بها را اعلام کنید.
• حتما دارای بیمه اجتماعی اجباری دانشجویی باشید.
• یک حساب بانکی در فرانسه داشته باشید. کمک هزینه هر ماه به حساب ذینفع واریز می‌شود.
در‌صورتی‌که با یک نفر یا بیشتر همخانه هستید، همگی شما می‌توانید از کمک‌هزینه اجاره استفاده کنید. البته در‌صورتی‌که نام کلیه مستاجران در اجاره‌نامه قید شده باشد. هر مستاجر باید تقاضای جداگانه تنظیم کند. اما در مورد زوج‌ها، تنظیم تنها یک تقاضانامه کافی است.
تقاضای کمک‌هزینه اجاره به صورت مستقیم و آنلاین در سایت اینترنتی صندوق کمک هزینه خانوادگی (CAF)، قابل ثبت است.
مشاغل دانشجویی فرانسه
دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی برای اقامت در فرانسه هستند می‌توانند در حین‌تحصیل، به انجام کار نیز بپردازند تا بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را تامین کنند. کار حین تحصیل در فرانسه یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های زندگی است. دانشجویان می‌توانند به کارهای پاره‌وقتی مانند کار در رستوران‌ها و کافه‌ها، نگهداری از نوزادها و… بپردازند. همچنین دانشجویان می‌توانند با بستن قراردادهای موقت در مراکز آموزشی مشغول به کار شوند.
البته یک دانشجو تا زمانی می‌تواند به کار مشغول شود که به روند تحصیلی وی آسیبی وارد نشود. به‌همین‌دلیل کار حین تحصیل در فرانسه دارای محدودیت زمانی است (۲۰ ساعت در هفته)؛ اما دانشجویان می‌توانند در تعطیلات خود به صورت تمام‌وقت کار کنند. دانشجویان پس‌از فارغ التحصیلی، تا شش ماه فرصت دارند تا در یک کار تمام‌وقت استخدام شوند یا مشغول به انجام یک شغل در فرانسه شوند. در این‌صورت می‌توانند ویزای کاری دریافت کنند و تا مدتی که مشغول به کار هستند در فرانسه اقامت داشته باشند.
فرانسه دارای آژانس‌های کاریابی مختلف است که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، ثبت‌نام و ارائه‌ی اطلاعاتی درباره تجربه‌ها و مهارت‌هایتان در لیست بمانید تا درصورت پیدا شدن شغل مناسب، با شما تماس گرفته شود.
کنفرانس‌ها و جشن‌ها در فرانسه
کشور فرانسه، همه‌ساله میزبان بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی و کنفرانس‌های اتحادیه‌ اروپا است. این امر، یک امتیاز مثبت برای دانشجویان این کشور محسوب می‌شود. چرا‌که می‌توانند با ارائه‌ مقالات و پژوهش‌ها، فرصت‌های زیادی برای اشتغال به دست آورند و رزومه‌ای قوی ارائه دهند. کنفرانس‌های بین‌المللی با موضوعات ارتباط از راه دور، مهندسی داده، کاتالیزور و مهندسی شیمی، حقوق و علوم سیاسی و فستیوال‌های فیلم و موسیقی از جمله برنامه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر در کشور فرانسه برگزار شده‌اند.
فرانسه کشوری است که جشن‌های ملی بسیاری دارد. این جشن‌ها در دانشگاه‌ها نیز گرامی داشته می‌شوند. دانشجویان می‌توانند علاوه‌بر استفاده از برنامه‌های دانشگاه به شهر محل تحصیل خود رفته و از جشن‌ها لذت ببرند.
اولین جشن در فرانسه جشن آغاز سال نوی میلادی است که اکثر ما درباره‌ مراسم‌ها و تعطیلات این جشن اطلاعاتی داریم.
پنج روز پس از جشن آغاز سال نو، جشن شاهان است. در این جشن علاوه بر پایکوبی مراسم‌ جالبی نیز اجرا می‌شود. دانشجویان در فرانسه، می‌توانند در کنار دوستان خود این مراسم را انجام دهند.
تعطیلات زمستانی مدارس به مدت دو هفته است که از ۶-۷ فوریه آغاز خواهد شد. این یک جشن، جشنی برای دانش‌آموزان است!
جشن کارناوال، یکی از جشن‌هایی است که مرکز آن شهر نیس در فرانسه است. این مراسم در روز عید پاک برگزار می‌شود. عید پاک نیز جشنی مذهبی است که همیشه در روز یکشنبه است و دوشنبه بعد از آن، یکی دیگر از تعطیلات رسمی فرانسه است.
۱۴ ژوئیه، روز ملی فرانسه و تعطیل رسمی است. در این روز رژه‌ بزرگ نظامی در خیابان شانزه‌لیزه برگزار می‌شود.
اوت ماه تعطیلات تابستانی است که علاوه بر مراکز آموزشی بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مغازه‌ها نیز به تعطیلات تابستانی می‌روند. همچنین روز ۱۵ این ماه روز معراج حضرت مریم و تعطیل رسمی است.
جشن مردگان یکی دیگر از تعطیلات رسمی فرانسه است. در این روز مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند و معتقدند ارواح عزیزانشان برای دیدار آن‌ها به خانه‌هایشان می‌آیند و برای همین هدایا و خوراکی‌های لذیذ روی یک میز می‌چینند و به شادمانی می‌پردازند.
در فرانسه فستیوال‌های زیادی برگزار می‌شود که می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. فستیوال فیلم، فستیوال موسیقی و فستیوال شکلات از فستیوال‌هایی هستند که در فرانسه برگزار می‌شوند.
بازار کار در فرانسه:
برای شروع به کار در کشور فرانسه، داشتن تخصص برای افراد ضروری است. منظور از تخصص، داشتن حداقل مدرک فوق‌لیسانس در رشته‌ای است که شخص تقاضای اشتغال در شغل مربوط به آن را دارد. کار در فرانسه و یافتن شغل در این کشور معمولا با تحصیل یک مقطع در این کشور ساده‌تر می‌شود.
بورسیه‌های تحصیلی فرانسه
یکی از نکات مهم برای تحصیل در هر کشوری، بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های موجود برای تحصیل در آن کشور است. بورسیه‌های تحصیلی کشور فرانسه، جزو بورسیه‌های مناسب و مورد توجه برای تحصیل به شمار می‌روند. با وجود امکان تحصیل رایگان در این کشور، بورسیه‌های خوبی نیز در مقاطع مختلف برای دانشجویان ارائه می شود. تعدادی از بورسیه‌های مطرح این کشور عبارتند:
• بورسیه عالی ایفل
• بورسیه بنیاد گرنوبل
• بورسیه بین المللی عالی آمپر مدرسه نرمال عالی لیون
برای آشنایی با تمام بورسیه‌های کشور فرانسه و بررسی جزئیات بورسیه‌های تحصیلی این کشور، مقاله زیر را برای شما تدارک دیده‌ایم:
بورسیه‌های تحصیلی فرانسه
ویزای همراه فرانسه
کشور فرانسه از معدود کشورهایی است که همراه شخص، همزمان با خود شخص امکان درخواست ویزا را خواهد داشت و در صورت تائید این درخواست، همزمان با شخص امکان مهاجرت برای وی نیز فراهم می شود. ویزای همراه برای کشور فرانسه شامل همسر و فرزند زیر ۱۸ سال است که اجازه کار و کسب درآمد در این کشور را نخواهند داشت. برای دریافت ویزای همراه فرانسه، ارائه تمکن مالی و گردش حساب، بسته به نسبت شخص و به‌ازای هر شخص، ضروری است.
برای اعزام دانشجو به فرانسه نیازی به وکیل مهاجرتی است؟
بی شک بیشتر افراد در زمینه ی اعزام دانشجو به فرانسه اطلاعات لازم را نداشته و برای مرتفع کردن این نیاز بهتر است ابتدا به یک موسسه اعزام دانشجو معتبر و خوشنام مراجعه کنید. این موسسات با در خدمت داشتن افراد متخصص و حرفه ای در زمینه مهاجرت تحصیلی شرایط را مهاجرت به کشور مورد نظر شما به شکل قانونی توضیح می دهند.
هزینه تحصیل در اعزام دانشجو به فرانسه چقدر است؟
از آن جا که فرانسه یکی از کشورهای پیشرفته دنیا از لحاظ علمی و تکنولوژی است. افراد زیادی در سراسر دنیا و همچنین ایران متقاضی تحصیل در این کشور اروپایی هستند. از آنجا که نظام آموزشی فرانسه به گونه ای طراحی شده که امکان تحصیل رایگان و تحصیل با هزینه پایین وجود دارد، به همین دلیل فرانسه در سالهای اخیر مقصد بسیاری از افراد در سراسر جهان شده است.
امکان تحصیل رایگان در فرانسه وجود دارد؟
در ادامه بحث اعزام دانشجو به فرانسه مهم ترین موضوع هزینه تحصیل و امکان تحصیل رایگان در این کشور است. از آن جا که فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که هزینه تحصیل در آن بسیار پایین است متقاضیان زیادی برای تحصیل در این کشور وجود دارد. همان طور که می دانید فرانسه یکی از بنیانگذارن فرآیند بولونیا است. اما باید بدانید که امکان تحصیل رایگان در فرانسه تنها باکسب بورسیه میسر می شود.
مزیت تحصیل در فرانسه چیست ؟
فرانسه یکی از کشورهای پیشرفته در اروپا است و از لحاظ اقتصادی و تکنولوژی جزو قدرت های برتر دنیا است. یکی از مزایای تحصیل در کشور فرانسه عدم نیاز به مدرک زبان است. همچنین اجازه ی اقامت و کار و تحصیل از دیگر ویژگی های تحصیل در این کشور است. همچنین فرانسه یکی از مراکز توریستی بزرگ در دنیا است که سالانه افراد زیادی از سراسر دنیا به این کشور سفر می کنند. در کنار آن می توانید از دوره های زبان در این کشور استفاده کنید. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و فرانسه نیز وجود دارد.
اقامت پس از تحصیل در فرانسه چگونه است؟
ممکن است شما جزو افراد متقاضی اعزام دانشجو به فرانسه باشید که بخواهید از این طریق اقامت خود را در این کشور بگیرند. شما می توانید پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک تحصیلات عالی فرانسه درخواست اقامت موقت کرده تا پس از اتمام تحصیلات به دنبال کسب و کار باشید. دانشجویان می توانند با استفاده از اخذ مجوز APS به مدت یک در کشور فرانسه اجازه اقامت گرفته می توانند در این زمان یک قرارداد نامحدود امضا کرده یا یک شرکت استارت آپ تاسیس کنید. کسب مدرک APS به شما مجوز کار و کسب اقامت 5 ساله و پس از گذشت این مدت زمان می توانید اقامت دائم بگیرید
نحوه اقدام برای بورسیه تحصیلی فرانسه چگونه است؟
شما با انتخاب یک موسسه اعزام دانشجو مناسب می توانید از شرایط بورسیه تحصیلی در فرانسه آگاهی پیدا کنید. کشور فرانسه یکی از کشورهایی است که بورسیه های تحصیلی گوناگونی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است. از آن جا که فرانسه جزو محبوب ترین کشورها به عنوان محل تحصیل و مرکز مطالعاتی است، در همه ی اوقات تحصیل در این کشور مقرون به صرفه نیست. به خصوص در دانشگاه های خصوصی این کشور که هزینه تحصیل بسیار بالاست. اما تعداد زیاد بورسیه تحصیلی در زمینه های مختلف به دانشجویان اجازه می دهد تا امکان تحصیل رایگان در این کشور را داشته باشند. برخی از این بورسیه ها عبارتند از بورسیه تحصیلی ایفل که توسط وزارت خارجه فرانسه اجرا می شود این بورسیه بخش های زیادی را پوشش می دهد. ناگفته نماند که این بورسیه شامل دانشجویان برتر در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد می شود. بورسیه تحصیلی فرانسه برای دانشجویان بین المللی در زمینه علوم طبیعی و علوم انسانی است و 30 دانشجو را ساپورت می کند. تحصیل در این بورسیه رایگان است. Ampere بورس تحصیلی نخبگان در ENS de Lyon، بورس تحصیلی امیلی بوتی و….. همه بورسیه هایی هستند که برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده اند.
چه موقع به‌عنوان دانشجو در فرانسه باید هزینه شهریه را بپردازید؟
شما معمولاً باید کل شهریه سالانه را در ابتدای سال تحصیلی، یعنی سپتامبر، پرداخت کنید
آیا بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؟
بله و دولت فرانسه اعلام كرد كه در كنار شهریه جدید می‌توانند تعداد بورس‌های تحصیلی را افزایش دهند. ابزار رسمی CampusBourses، مروری بر بورس‌های تحصیلی برای تحصیل در فرانسه ارائه می‌دهد.